در طی دو سال گذشته تمامی هزینه های جاری شرکتها و مجموعه ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به طوری که کالایی که در ابتدای آن با هزینه 1000 تومان عرضه می شد، در حال حاضر با هزینه حداقل 3000 تومان قابل خریداری است.

در طی این مدت یکی از معدود کالاهایی که به هیچ عنوان شامل این افزایش قیمت نشد، پیام کوتاه بوده است. نه تنها افزایش قیمت در این کالا صورت نگرفت، بلکه با توجه به حضور اپراتورهای نوظهور با پیش شماره های 5000 ، قیمتها کاهش نیز پیدا نمود.

 

اما آیا افزایش پیدا نکردن قیمتها توجیه پذیر است؟

در یک کلمه می توان گفت: خیر. افزایش تمامی هزینه های جاری شرکتها در کنار کاهش پیدا نمودن تعرفه ارسال پیامک صدمات جبران ناپذیری را به شرکتهایی که به صورت تخصصی بر روی سامانه های ارسال و دریافت اس ام اس فعالیت می کنند وارد نموده است. به طوری که ب

سیاری از این شرکتها یا کاربران خود را واگذار نموده اند و یا تمرکز خود را بر روی یک فعالیت اقتصادی دیگر که بازدهی بیشتری داشته باشد، قرار داده اند. این اتفاق باعث کاهش کیفیت ارائه خدمات و کم شدن افراد متخصص فعال در این زمینه خواهد شد.

 

پس می توان گفت هیچ شرکتی که به صورت تخصصی بر روی پیام کوتاه فعالیت می کند نمی تواند با قیمتهایی که در برخی سایتها به عنوان تعرفه تمام شده ارسال پیامک درج شده است فعالیت نماید و اکثر قریب به اتفاق این سایتها شخصی بوده و از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه تنها یک نمایندگی دریافت نموده اند.

برای ارتقا و بهبود خدمات ارائه شده به نحو مطلوب توسط شرکتهای تخصصی پیامک، هزینه های بسیار بالایی لازم است. این در صورتی است که با هزینه های دریافتی فعلی، ارتقا و پیشرفت خدمات قابل ارائه یا اصلا امکان پذیر نمی باشد، یا در حد قابل قبولی صورت نمی پذیرد.

افزایش هزینه های جاری شرکتها مانند حقوق و دستمز پرسنل، مالیات، ارتقا سیستم های سخت افزاری، نگهداری سامانه، ارتقا، سرمایه گذاری برای خرید و ...، در کاهش یافتن یکباره حاشیه سود، همه و همه از جمله دلایلی است که می توان با اتکا به آنها، هزینه های ارسال پیام کوتاه را افزایش داد.

پس از چندین ماه از شنیده شدن زمزمه های افزایش قیمت ارسال پیامک توسط اپراتور همراه اول، این اپراتور طی ابلاغیه ای این افزایش را به صورت رسمی اعلام نمود. بر اساس این ابلاغیه هزینه ارسال هر پیامک به صورت میانگین تا 35% افزایش پیدا خواهد کرد. این تغییرات قیمت از ابتدای دیماه 1393 اجرایی گردیده است.

کلیه شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه نیز به ناچار باید این افزایش قیمت را در فروش خود لحاظ نمایند. اما به دلیل اینکه افزایش قیمت عینا همان افزایشی است که توسط اپراتور اعمال شده است، باز هم درنهایت هیچ تاثیری در افزایش حاشیه سود شرکتهای ارائه دهنده نخواهد کرد و درنهایت فشار بالا بودن هزینه ها و پایین بودن تعرفه های ارسال، همچنان گریبانگیر شرکتهای پیامکی خواهد ماند.